به نقل از دفتر فرهنگ معلولین
ENAT انجمنی غیر انتفاعی برای سازمانهایی است که هدفشان «پیشتاز بودن» در تحقیق، ترفیع و شیوه اجرای گردشگری قابل دسترس است.
با اعمال دانش و تجربه شبکه، اعضاءمان در حال بهبود قابلیت دسترس کردن اطلاعات گردشگری، حمل ونقل، زیرساخت ها، طراحی و خدمات برای گردشگران با هر نوع نیاز
دسترسی هستند، آنها مدلهای مترقی در گردشگری قابل دسترس را برای کل صنعت گردشگری فراهم میکنند.
■ پیام رئیس
«یکی از چالشهای عمده پیشرو برقرار کردن استراتژی تامین مالی بلندمدت در سطح اتحادیه اروپا است تا نوآوری در قابلیت دسترسی گردشگری و بهبود اجرا در دولتهای
عضو اتحادیه اروپا و در داخل کشورها پرورش یابد. در واقع، باید به تمام نهادهای مسئول بفهمانیم که هرچقدر زودتر تمام این مسائل عمده را حل کنیم، بازار گردشگری
برای همه میتواند زودتر به نفع صنعت گردشگری، مقاصد و فرصتهای شغلی، توسعه مثبت داشته باشد».
آناگرازیا لورا، رئیس ENAT، ژوئیه ۲۰۱۵٫
ENAT در ژانویه ۲۰۰۶ به عنوان ابتکار پروژه محور نُه سازمان حامی در شش دولت عضو اتحادیه اروپا ثبت شد. کمیسیون اروپا، امور اجتماعی و استخدامی DG، از این شبکه
در دو سال نخست عملیات، ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، حمایت مالی کرد.
ENAT در اداره دادگاه صنفی بروکسل در ۸ مه ۲۰۰۸ به عنوان شبکه اروپایی گردشگری قابل دسترس ( انجمن غیرانتفاعی) ثبت شد.
■ هماهنگکنندههای ملی متحد:
هماهنگکنندههای ملی ENAT در چند کشور اروپایی ثبت شدهاند.
هماهنگکنندههای ملی توسط هیات مدیره ENAT منصوب شدهاند تا در جهت نیل به اهداف و مقاصد ENAT در سطح ملی کار کنند. آنها اعضاء جدید استخدام میکنند، اطلاعات
به زبان مادری تهیه میکنند، و خدماتی برای اعضاء در کشورهای مربوطهشان فراهم میکنند.
هماهنگکنندههای ملی در نقش «نماینده» ENAT در کشورشان نیز عمل میکنند. به این ترتیب، میتوانند با سایر سازمانها و نهادهای ملی در مورد موضوعات ناظر بر
گردشگری قابل دسترس ارتباط برقرار و همکاری کنند.
هماهنگکنندههای ملی ENAT درکشورهای بلژیک, اسپانیا, سوئد, ایرلند, اتریش, قبرس, جمهوری چک, فرانسه, گرجستان, ایتالیا, هلند, پرتغال, لهستان,اسلوونی, ترکیه,
مصر, لیبی و اردن فعالیت دارند.
■ مقراصلی ENAT درآتن پایتخت یونان قراردارد.
هماهنگکنندههای ملی دیگر ENAT در کشورهای دیگر اروپا، و احتمالاً، در سایر مناطق جهان، ثبت خواهند شد.
جزئیات شرایط مرجع برای هماهنگکنندههای ملی ENAT و روش تقاضا برای داوطلبان نیز در صفحه هماهنگکنندههای ملی ENAT درسایت رسمی قابل مشاهده است.
■ بیانیه ماموریت:
ماموریت شبکه اروپایی ENAT گردشگری, قابل دسترس کردن مقاصد، محصولات و خدمات گردشگری اروپا برای تمام گردشگران و ارتقاء گردشگری قابل دسترس در سراسر جهان است.
هدف ENAT دست یافتن به این ماموریت با گردآوردن فعالان این بخش برای به اشتراکگذاری تجربهشان، یاد گرفتن از یکدیگر و همکاری است.
ENAT آگاهی بیشتر و نیاز به قابلیت دسترسی را در هر حوزهای از سفر و گردشگری در سراسر اروپا ترویج میدهد.
ENAT از توسعه و گسترش سیاستها و شیوههای اجرایی مناسب حمایت میکند.
ENAT در راستای توسعه دانش و تخصص برای مسائل وموضوعات دسترسی در حوزه گردشگری اروپا فعالیت میکند.
ENAT پایگاه برای کسانی فراهم میکند که از قابلیت دسترسی در گردشگری حمایت میکنند و صدای نماینده آنها در نهادها و سازمانهای ملی و اروپایی است که اقداماتشان
تاثیر مستقیم بر بخش گردشگری دارد.
■ چرا ENAT؟
■■ چرا «شبکه اروپایی برای گردشگری قابل دسترس» داشته باشیم؟
اروپا همانند سایر نقاط جهان بسیاری از تمهیدات قابلیت دسترسی مناسب را برای کل جمعیت دراختیار ندارد. این مسئله بر بسیاری از مردم در هر دو زمینه زندگی روزانه
و در نقش گردشگر تاثیرگذار است.
دسترسی فیزیکی و دسترسی به اطلاعات کم وبیش در رابطه با حملونقل، مقاصد گردشگری، محل اقامت و هر نوع مکان و جاذبهای مناسب است. این فقدان قابلیت دسترسی تاثیر
منفی و مستقیم بر تعداد گردشگران (در هر دو گروه ورودی به اروپا و داخل اروپا) و کیفیت مقاصد و محصولات گردشگری داشته است. بسیاری از گردشگران و مسافران آتی
مشکلاتی در زمینه دسترسی دارند، به خصوص آنهایی که معلولیتهای فیزیکی یا حسی دارند، کسانی که پیرتر هستند و شاید کمی ضعیف تر هستند، همچنین زنان باردار، خانوادههای
دارای بچههای کوچک و افراد مبتلا به شرایط سلامت حاد یا معلولیت موقتی. تمام این مردم نیازمند «گردشگری قابل دسترس» هستند.
برخی مشکلات دسترسی امروزی مربوط به سالهای گذشته و دورانی که اطلاعات کافی درباره نیازهای دسترسی نبوده است. می باشد در هنگام برنامهریزی، طراحی و مدیریت
ساختمانها، سیستمهای حمل ونقل و ایجاد زیرساختها توجهی به نیازهای معلولان و ایجاد قابلیت های دسترسی آنان نشده است. در طولانی مدت، نیازهای جمعیت هدف شناخته
یا درک نشده است، و حتی امروزه علیرغم پیشرفت های بعمل آمده این نیازها به حد کافی در بخش گردشگری ارتقاء نیافته است.
قوانین و سیاستهای برنامهریزی، هنجارها و استانداردهای ساختمان در قابلیت دسترسی بین مناطق و دولتهای عضو اتحادیه اروپا و در میان کشورهای همسایه تفاوت گستردهای
دارند. دسترسی به متخصص در برنامهریزی و طراحی خدمات و زیرساخت قابل دسترس نیز تفاوت قابل ملاحظهای دارد. این موقعیت منجر به سردرگمی و فقدان قطعیت در هنگام
برنامهریزی و توسعه تسهیلات و خدمات گردشگری قابل دسترس ازابتدای کارو یا هنگام بروز رسانی دیده میشود.
ENAT تلاش میکند تا قابلیت دسترسی در بخش گردشگری را با یکپارچهسازی دانش فعلی و فرصت دادن به تمام بخشها برای استفاده از این دانش توسط همکاری، در هر جایی
در اروپا، بهبود بخشد.
همراه با ENAT، میخواهیم کمک کنیم تا اروپا را در کل مقصدی قابل دسترس کنیم، که در آن تمام گردشگران بتوانند آزادانه جابجا شوند، از تجربیات جدید لذت برند
و از کسب خدمات مورد نیاز و مورد انتظار مطمئن باشند. باور داریم گردشگری قابل دسترس باید تبدیل به اولویت شود, واین به نفع گردشگران و پایداری بلندمدت گردشگری
دراروپااست.
■ نظامنامه ENAT برای خوشرفتاری چیست؟
با شروع کار در اکتبر ۲۰۰۹، نظامنامه ENAT برای خوشرفتاری, برچسب تعهد و طرح گواهی برای سازمانها و صنف ها و کلیه امور مربوط به گردشگری است، و تلاشهایشان
برای ارتقاء گردشگری و سفر در دسترس تصدیق میشود.
این نظامنامه نخستین و تنها طرح برچسبزنی بینالمللی برای ترفیع استانداردهای صاحبان مشاغل و فعالان درحوزه گردشگری قابل دسترس برای همه است.
این نظامنامه از ۸ اصل راهنما تشکیل میشود، صاحبان مشاغل و سازمانها این اصول را دنبال میکنند، به طوری که سفر و گردشگری را برای تمام بازدیدکنندگانی که
مشکلات دسترسی دارند قابل دسترس می کنند. با توجه به مشکلات سلامتی در بلندمدت، معلولیت، شرایط مربوط به سن یا سایر شرایط بیماری و معلولیت های موقتی یا دائمی
که دسترسی افراد را محدود میکند، ممکن است آنها نیاز به دسترسی و خدمات بهتر داشته باشند. براین اساس سازمانها و صاحبان صنف و مشاغل بطور مداوم مورد ارزیابی
قرارمی گیرند تا مشخص شود نیازهای دسترسی این قبیل گردشگران را ایجادکرده باشند.
ENAT درتلاش است با برگزاری دوره های آموزشی, سمینارها و گردهمائیهای جهانی و منطقه ای نسبت به آگاه کردن دولت ها و سازمانهای مرتبط دولتی وغیردولتی درسراسراروپا
و سایرکشورهای جهان نسبت به بالابردن سطح اطلاعات عمومی دررابطه با توسعه گردشگری قابل دسترس و منافع سرشاری که این شاخه ازصنعت گردشگری برای اقتصاد کشورهای
مختلف خواهد داشت اطلاع رسانی کرده و درصورت نیاز مشاوره دهد.